نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز که روز چهارشنبه-۱۴ آذرماه- با ۳۰ امضا به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد، روز سه‌شنبه- ۲۷ آذرماه- بررسی می شود.

به گفته وی، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در ۳۳ محور پیش بینی شده است و طرح استیضاح وزیر علوم نیز دارای ۱۰ محور است.

محورهای استیضاح بطحایی

به گفته میرزاده، ۳۳ محور طرح استیضاح بطحایی به شرح زیر است:

۱-عدم توجه عملی به سند چشم انداز آموزش و پرورش

۲-عدم توجه عملی به امور تربیتی، پرورشی، تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش و مدارس

۳-عدم توجه عملی به اجرای قانون و نظام هماهنگ

۴-تنزل جایگاه مدیران مدارس از نظر منزلت و حقوق و مزایا در دوره وزارت ایشان

۵-گران‌تر شدن آموزش و پرورش در دوره وزارت ایشان

۶- عدم توجه عملی در رسیدگی به سرانه مدارس کشور بخصوص مناطق محروم و متاسفانه افزایش جمعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به ویژه در مناطق حاشیه شهر و مناطق محروم

۷- افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس و نبود راهکارهای عملی وزیر برای مقابله با این آسیب‌های جدید

۸-عزل و نصب‌های سیاسی – حزبی – باندی – رفاقتی در وزارت آموزش و پرورش و اداره کل‌ها

۹- عدم برنامه جدید برای افزایش حقوق، مزایای رفاهی، معیشتی فرهنگیان و تنزل جایگاه و رتبه اجتماعی – اقتصادی معلمان در دوره وزارت ایشان

۱۰-کاهش دانش‌آموزان در خوابگاه‌های دانش‌آموزی ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانش‌آموزان در بحث تغذیه و دیگر امکانات مورد نیاز دانش آموزان

۱۱-عدم پویایی و نشاط در بین معلمان و دانش‌آموزان و کاهش انگیزه کاری در بین معلمان و کاهش انگیزه ادامه تحصیل

۱۲- عدم شایسته سالاری و عدم ایجاد رقابت در بحث انتخاب معلمان خرید خدمت در مهر سال ۹۷ که باعث نارضایتی شدید در بین جوانان با تحصیلات عالیه شده و از طرفی بعضا افراد غیرشایسته و غیر تخصصی و غیرمرتبط و فقط با لابی گری وارد بدنه آموزش و پرورش و مدارس شده‌اند

۱۳- عدم مدیریت در ساماندهی نیروی انسانی در مدارس

۱۴-عدم مدیریت مالی در وزارت آموزش و پرورش

۱۵- مدیریت ناکارآمد و عدم نظارت در واگذاری مدارس رفاهی، تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش به بخش خصوصی از جمله اردوگاه شهید باهنر و مراکز رفاهی

۱۶- عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی

۱۷- عدم توجه به وضعیت گرمایش مدارس

۱۸- عدم پایبندی به برنامه‌های ارائه شده در زمان اخذ رأی اعتماد

۱۹- سوء مدیریت و تضعیف تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای شهید رجایی و مدیران چند شغلی

۲۰- با توجه به تکالیف و محورهای قانونی برای تبدیل به احسن و استفاده بهینه از عرصه و اعیان مدارس و زمین‌های موجود با تغییر کاربری، متاسفانه حتی یک کمیته تشکیل نشده است.

۲۱- به کارگیری مدیران غیرکارشناس و غیرمتخصص و مدیران غیر برخوردار از شاخصه مدیریتی

۲۲- ارائه آمارهای متفاوت در برخی امور مثل اعتبار مورد نیاز برای بازرسی مدارس فرسوده

۲۳- عدم ساماندهی مبانی نیروهای آموزش و پرورش در مدارس به گونه‌ای که با گذشت دو ماه از سال تحصیلی برخی مدارس یا بدون معلم هستند یا با نیروی غیرهماهنگ اداره می‌شوند.

۲۴- تنوع مدارس در کشور و عدم برنامه برای ساماندهی آن به گونه‌ای که مدارس دولتی عملا از دستور کار خارج و هیچ گونه توجهی از حیث آموزش و پرورش و پژوهش به آنان نمی‌شود.

۲۵- عدم توجه به روستاهای فاقد مدرسه به گونه‌ای که مقرر شده بود از وسایل حمل و نقل برای انتقال دانش‌آموزان استفاده شود که عملا پس از چند ماه و عدم پرداخت حق الزحمه به رانندگان از دستور خارج شد.

۲۶-عملکرد ضعیف دانشگاه فرهنگیان

۲۷- عدم اجرای احکام قانون برنامه توسعه ششم

۲۸-  عدم اجرای کامل قانون ایثارگران در وزارت آموزش و پرورش

۲۹- چگونگی اداره امور مدارس و عدم نظارت بر امور آموزش و پرورش آن مدارس

۳۰- نحوه واگذاری مدارس به بخش خصوصی و هیات امنایی

۳۱- بی توجهی به مدارس و دانش‌آموزان نخبه و استعدادهای درخشان

۳۲- علل رشد ناهنجاری در مدارس و کاهش سن اعتیاد در مدارس کشور

۳۳- علت بی‌توجهی به تسهیلات معوق و مشکوک الوصول صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه.

۱۰ محور طرح استیضاح وزیر علوم

همچنین وی از ۱۰ محور طرح استیضاح وزیر علوم به شرح زیر نام برد:

۱-عدم وجود برنامه و سیاست‌های کلان پژوهشی و فناوری در چارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهش‌های کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف

۲-عدم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق‌التدریسان فنی و حرفه‌ای علیرغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه

۳-بی‌توجهی به آموزش در دانشگاه‌ها و عدم توسعه رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه‌های کشور و عدم به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی

۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقه‌ای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیأت علمی برای موسسات غیرانتفاعی و گسترش مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیأت علمی

۵-ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاه‌های کشور

۶-نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی، علیرغم در اختیار داشتن زبده‌ترین متخصصان کشور

۷-تضعیف شدید دانشگاه پیام‌نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقه‌ای نمودن دانشگاه برخلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ده سال و محدود کردن رشته‌های تحصیلی تکمیلی آن دانشگاه

۸-عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی پایان نامه‌های دکتری و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله، پایان‌نامه و مدرک فروشی

۹-محور قرار دادن مقاله ISI در ارتقاء اعضای هیئت علمی و تضعیف نقش پروژه‌های کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقای اعضای هیئت علمی و عدم برنامه مدون در رفع موانع ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه

۱۰- عدم پیگیری برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزاتی و پرداخت معوقات و دیون دانشگاه‌های کشور.

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای قدرنیوز محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.